Bangkok-Nijmegen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Wieteke - WaarBenJij.nu Bangkok-Nijmegen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Wieteke - WaarBenJij.nu

Bangkok-Nijmegen

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

19 November 2012 | Nederland, Nijmegen

Lieve Allemaal,

Inmiddels ben ik alweer thuis. Een paar dagen geleden liep ik nog heerlijk op mijn slippers door Bangkok en nu moet de winterjas al aan. Een hele overgang maar dat was het zeker waard. Ik kan weer terugkijken op een fantastische reis door Indochina. Maar ik wil jullie natuurlijk nog even meenemen naar mijn laatste dagen.

De grensovergang van Cambodja naar Thailand was een heel avontuur. Het valt niet mee om Thailand snel binnen te komen en we hebben er dan ook 3 uur over gedaan. Wachten, wachten en nog eens wachten in de brandende zon, gelukkig was het her en der wel overdekt. Er gingen steeds groepen mensen voor, maar helaas daar hoorden wij niet bij. Het was dus een lange tijd in de rij staan. Gelukkig was onze grote bagage wel op een kar. We hebben ons ondertussen vermaakt met galgje, ik zie ik zie wat jij niet ziet... Je kon daar ook niets kopen qua eten of drinken, dus ik was blij dat ik zelf nog wat koekjes bij had. Toen we eenmaal Thailand binnen kwamen zagen we de eerste toiletten. Deze waren gewoon op slot en je mocht daar geen gebruik van maken. Dit was alleen voor het personeel van de grensovergang. Sta je dus drie uur in de rij zonder dat je gebruik kan maken van een toilet. Nou welkom in Thailand!

Gelukkig vinden we al snel onze twee busjes en de grote bagage. Ik zorg dat ik in een gezellig busje terecht kom. De sfeer zat er goed in. Het busje was lekker luxe, vele lampen binnenin en we hebben zelfs film gekeken op een grote tv. Bleek later dat ze bij het andere busje helemaal geen film hebben gekeken. Onderweg hebben we nog ergens een snelle lunch gehad, het was inmiddels al 15.30 uur, dus dat smaakte wel. Nog een lekker ijsje toe en hup het busje weer in op weg naar Bangkok. Het verkeer is hier lekker druk en ze rijden hier weer aan de andere kant van de weg, dat wordt dus weer opletten. Ons hotel blijkt niet in een hele goede wijk van Bangkok te zitten. Maar het hotel zelf is heerlijk luxe. Ik spring snel onder de douche en ga met een aantal nog een hapje eten. Het is inmiddels al 21.00 uur, dus we nemen snel een restaurantje in de buurt van het hotel. We bestellen bijna allemaal hetzelfde, zodat we eerder te eten krijgen. Het smaakt weer lekker.

De volgende dag ga ik lekker op pad met twee anderen. Met de taxi naar de koninklijk paleis. Maar eerst nog even onderhandelen voor de juiste prijs van de taxi. De een vraagt gewoon een miljoen om de taxi in te gaan. Daar trappen wij natuurlijk niet in. We hebben ook een aantal keer een taxi aangehouden, terwijl wij bij de ingang van een luxe hotel stonden, dit bleek niet zo'n goed idee te zijn, aangezien de prijsvraag hoog bleek. Hup met z'n drieeen naar de overkant gegaan waar een steegje was en daar een taxi aangehouden. Eindelijk krijgen we een normale prijs te horen en kunnen we gaan naar t koninklijk paleis. Eenmaal aangekomen bij t paleis, probeert een mannetje ons wijs te maken dat het vandaag boedistische dag is en dat we voor 13 uur het paleis niet in kunnen. Wel kunnen we volgens hem naar drie andere tempels voor een mooi prijsje. Al gauw staat een tuktukchauffeur voor onze neus die dat wel voor ons wil doen. Maar daar trappen wij natuurlijk niet in. Het koninklijk paleis blijkt gewoon open te zijn. We genieten van al het moois daar. het is zo kleurrijk! Daarna gaan we nog naar een liggende boeddha. Nog een heerlijk hapje eten en dan willen we nog met een bootje de rivier op. Al snel komen we uit bij een steegje en daar komt een mannetje naar buiten gerend die wel een lang smal bootje heeft. Hup wij met z'n drieen erin en heerlijk genieten! Daarna weer met de taxi terug naar het hotel. We hebben met een aantal een hotelkamer langer aangehouden, zodat we nog even kunnen douchen. We hebben alleen niet genoeg handdoeken. Ik dacht ik regel die wel ff. Ik de gang op en ik zag dat een hok open was waar een voorraadje was lag. Ik dacht dat ik handdoeken te pakken had, maar even later bleek dat ik vier badmatten te pakken had. Nou ja, daar kan je best ook een keer meer afdrogen.

Daarna gaan we nog met de hele groep uit eten en genieten van ons laatste avondmaal. Het was een kwartier lopen naar het restaurant. Op de terugweg had ik hier niet zoveel zin in, aangezien ik een zware dagrugzak bij mij had. Ik ben dus met drie anderen lekker met een tuktuk teruggegaan naar het hotel. Het was een discotuktuk met lekkere harde muziek met discolampen. Dat was lachen.

Nu wachten om naar de airport te gaan. We vliegen pas om 2.30 uur, dus het is een lange dag, aangezien ik al om 7 uur ben opgestaan. We vliegen van Bangkok rechtstreeks naar Amsterdam en doen er 11,5 uur over. We hebben een lekker groot vliegtuig, het had zelfs een bovenverdieping. Ik zat eerst bij twee anderen in het vliegtuig, maar ik kwam niet aan het gangpad terecht. Voordat het vliegtuig de lucht in ging, zag ik dat helemaal achterin het vliegtuig nog drie stoelen vrij waren. Hup mijn gordels weer open gemaakt, die al eigenlijk dicht moesten en daar gaan zitten. Daar zat nog iemand van onze groep en zaten we dus heerlijk ieder met twee stoelen. Ik heb dus wel een beetje kunnen slapen in het vliegtuig. De vlucht ging prima, en na 11,5 uur landen we weer op Schiphol. Altijd weer een heerlijk gevoel. Het is echt zo koud hier. Snel de bagage ophalen en afscheid nemen van de groep. Daarna de bus in aangezien er werkzaamheden bij Schiphol zijn. Op naar de bijlmer, om vervolgens naar Utrecht te gaan en daar weer over te stappen naar Nijmegen. Gelukkig staan mijn ouders op het station in Nijmegen om mij daar verder naar huis te brengen. Heerlijk om weer thuis te zijn en mijn snoezepoezen te begroeten. Nu komt het besef pas wat ik allemaal heb gezien. Het was weer een prachtig avontuur en er gaan er vast nog vele volgen. Bedankt voor jullie leuke reacties!

Liefs Wieteke

• 20 November 2012 - 13:00

Han:

Hallo Wieteke,

Ik heb je verslagen met veel plezier gelezen.
    Het was weer super zo te lezen.
    Ook fijn dat je weer veilig terug bent.
    Ik kom graag een keer de foto's bewonderen.