Phnom Penh - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Wieteke - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Wieteke - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

11 November 2012 | Nederland, Nijmegen

Hallo,

Gisteren zijn we aangekomen in Cambodja en we verblijven twee nachten in Phnom Penh. Bij de grensovergang stonden genoeg mensen te wachten in de hal, maar met een beetje extra geld toeschuiven, ben je als groep eerder aan de beurt. Hier hebben we dan ook gebruik van gemaakt. Even wat formulieren invullen en je hebt weer een mooi nieuw visum in het paspoort. Voor de grens in Vietnam hebben we nog een kopje koffie gedronken bij een lokaal restaurantje. Daar hebben we een filmpje gezien van iemand die op een bekende foto van de Vietnam oorlog stond. Die foto hing ook in het oorlogsmuseum waar ik die dag daarvoor was geweest. Op die foto zag je een meisje schreeuwend, half naakt, met verbrande flarden van kleding rennend over de straat. De foto waar dat meisje op stond bleek de eigenaresse te zijn van dat restaurantje. We zagen haar zelf niet, maar wel de zus die ook op de foto stond. Het restaurantje zat nu ook op de plek waar de foto genomen is en het zich dus daadwerkelijk heeft afgespeeld. Heel bizar om die mensen dan in het echt te ontmoeten en de bijbehorende beelden te zien. De mensen zijn daarna gevlucht naar Canada en later weer teruggekomen naar Vietnam. Doordat ze zijn gevlucht worden ze nu lastig gevallen door de overheid met hun restaurantje. Ze hebben hun terras moeten veranderen, aangezien de mensen niet meer buiten mogen zitten. Zo zijn er vast nog meer dingen die opgelegd worden door de overheid. Wat een leven heb je dan.

Eind van de middag kwamen we aan in Phnom Penh. We hebben die dag niet veel meer gedaan. Gezellig met een heel stel gegeten in een restaurantje en ons heerlijk laten terugbrengen met een motertaxi.

Vandaag zijn we naar het koninklijk paleis geweest. We konden helaas niet naar binnen, aangezien enkele weken geleden de koning overleden is. Maar aan de buitenkant zag het er ook heel mooi uit. We zijn ook nog naar de zilveren pagode geweest. Deze werd helemaal mooi aangelegd, aangezien volgende week Obama daar op bezoek komt. Na de pagode heb ik nog lekker een verkoelend lime drankje gedronken. Het is hier vandaag namelijk 38 graden.
Daarna zijn we naar de gevangenis gegaan. Daar hebben we vele cellen en foto's gezien van mensen die allemaal omgekomen zijn. De reisleider vertelde dat iedere inwoner van Cambodja wel iemand in directe kring iemand heeft verloren tijdens de rode khmer. Volgens inschatting hebben bijna twee miljoen mensen het niet overleefd. Na de gevangenis zijn we naar de Killing Fields gegaan. Ik was wel heel benieuwd hoe ik dit zou vinden, aangezien ik van verschillende mensen had gehoord dat het afschuwelijke beelden waren. Ik vond het zelf echter heel erg meevallen en kon er goed tegen. Dit komt ook omdat ik zelf al twee keer in een concentratiekamp ben geweest en daar ook in de gaskamer ben geweest en even opgesloten heb gezeten in een donkere ruimte. Ik vond het daarom dus niet zo heftig. Bij de killing fields zag je o.a. massagraven, vele schedels van slachteroffers, restanten van kleding, een boom waar kindjes tegenaan doodgeslagen werden.

Daarna zijn we met de bus afgezet bij de boulevard. We zijn meteen gaan zitten bij het eerste restaurantje wat we tegen kwamen. Het was inmiddels al 14.30 uur en ik had nog alleen mijn ontbijt op, dus een lekkere burger kon er wel in. Heerlijk ff koel bij de airco binnengezeten. Daarna met de toektoek weer lekker af laten zetten bij ons hotel. Veel te warm om met dit weer een stukje te lopen. Daar heb ik even gerust en zijn we om 17 uur met de hele groep de boot opgegaan en hebben genoten van de zonsondergang. We hebben een stukje gevaren en zijn er daarna weer afgegaan bij de boulevard. Samen met een paar anderen heb ik toen heerlijk luxe bij de Titanic Boot gegeten. Het was prachtig sfeervol verlicht. Tijdens het eten kwam er ook nog vuurwerk, aangezien het Indipendence Day is.

Daarna weer lekker met de toektoek naar het hotel en morgen gaan we voor drie nachten door naar Siem Reap. We gaan twee dagen een deel naar Ankor Wat. Dat wordt genieten! We gaan o.a. naar de tempel Ta Phrohm, deze is helemaal overgroeid door een boom.

Liefs uit Phnom Penh

• 11 November 2012 - 23:11

Ruud En Gerry:

Hoi lieverd,
    Wat zal jij over een weekje terugkomen met een rugzak vol verhalen en indrukken. Om nooit te vergeten ...
    Zo gaat het toch met dit soort reizen. Sla alle mooie belevenissen van Cambodja nu nog op en vertel, vertel ....
    O, ja, geniet ook nog even van de warmte.
    Kus van ons .... papa en mama